در سده های نخستین میلادی دو پرسش بنیادین کشمکش اندشه ای بزرگ را سبب شد و آن این بود که :
* چگونه می توان " پسر خدا " و " انسان بودن " عیسی مسیح را دریافت ؟
* چگونه می توان خدای یگانه را در سه جلوه ( اقنوس) " پدر " ، " پسر " و " روح القدس " درک نمود.
در سال 381 میلادی در شهر نیقیه نشستی ازاسقفهای پیرو عیسی مسیح بر پا شد و درآن برسر گوناگونی باورهای دینی و زدودن بینش های گوناگون به گفتگو پرداختند تا سرانجام به یک هماهنگی و یکسانی ایمانی دست یافتند.
این باورهای بدست آمده دینی نیز دربزرگداشت های بزرگ مسیحی و نشست های ایمانداران پیوسته خوانده می شود. باورهای بدست آمده " نیزیانه " نسبت به " باورهای حواریونی " با شکوه و بزرگی بیشتری برگزار می شود.
ما ایمان داریم به خدای یکتا پدر قادر مطلق، آفریدگار آسمان و زمین،
و هر آنچه پیدا و ناپیداست. و به خداوند یکتا
عیسای مسیح، پسر یگانه خدا مولود ازلی پدر.
او خداست از خدا، نور از نور، خدای راستین از خدای راستین
که زاده شده و آفریده نشدهاست، همذات با پدر.
و از طریق او همه چیز هستی یافت. برای ما آدمیان و برای نجات ما
از آسمان فرود آمد. به قدرت روحالقدس از مریم عذرا تن گرفت و انسان گردید.
و در زمان پنطیوس پیلاطس برای ما مصلوب شد، رنج کشید
مرد و مدفون گشت، و بر حسب کتابمقدس، روز سوم رستاخیز نمود
و به آسمان صعود کرد و به دست راست پدر نشستهاست
و بار دیگر در جلال خواهد آمد تا زندگان و مردگان را داوری کند
و سلطنتش را پایان نخواهد بود.
ما ایمان داریم به روحالقدس که خداوند و بخشنده حیات است
که از پدر ]و پسر[ صادر میگردد. و او را با پدر و پسر یک پرستش و یک جلال است.
او از طریق پیامبران سخن گفتهاست. ما ایمان داریم به کلیسا
که یکتا، مقدس، کاتولیک (همگانی)، و رسولی است.
و اعتقاد داریم به یک تعمید برای آمرزش گناهان. ما رستاخیز مردگان
و زندگی جهان آینده را در انتظاریم.
آمین.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر