یکشنبه، شهریور ۲۹، ۱۳۹۴

تبریک حسن روحانی به مناسبت سال نو یهودیان

به مناسبت فرارسیدن "روش هشانا"، سال نو یهودیان، پیام تبریکی در حساب توئیتری منتسب به حسن روحانی منتشر شد. این پیام به زبان انگلیسی منتشر شده است. در دو سال گذشته نیز پیام‌های مشابهی در این حساب انتشار یافته بود.
 
سال ۵۷۷۶ عبری شامگاه یک‌شنبه (۱۳ سپتامبر/ ۲۲ شهریور) آغاز شد. در صفحه‌ای در توئیتر که به نام رئیس جمهور ایران حسن روحانی فعالیت می‌کند پیام تبریکی به این مناسبت خطاب به یهودیان منتشر شده است.
در این پیام ابراز امیدواری شده "ریشه‌های مشترک [ادیان] ابراهیمی، احترام را عمق بخشد و صلح و رواداری را به ارمغان آورد".
شهریورماه سال ۹۲، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، برای نخستین‌بار پیام مشابهی در صفحه منسوب به حسن روحانی منتشر شده بود.
آن زمان خبرگزاری فارس به نقل از محمدرضا صادق، که از مشاوران رئیس جمهور معرفی شده نوشت، روحانی صفحه‌ای در توئیتر ندارد و این گونه صفحه‌ها را طرفداران او در اینترنت راه انداخته‌اند.
روحانی: تبریک را دوستان نوشته‌اند
در دو سال گذشته نیز در صفحه توئیتر منسوب به رئیس دولت یازدهم پیام‌های شادباشی به مناسبت فرارسیدن سال نو و دیگر مناسبت‌های یهودیان انتشار یافته است.
حسن روحانی سال پیش در حاشیه اجلاس مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوئیس اعلام کرد نخستین توئیت تبریک سال نوی یهودی در سال ۹۲ را شخصا ننوشته و "دوستان " این کار را کرده‌اند. 
پیام امسال با عبارت عبری "لشانا تووا" خاتمه یافته که به معنای آرزوی سالی خوب است. این پیام همراه با عکسی از مراسم عبادت یهودیان در کنیسه منطقه یوسف‌آباد تهران منتشر شد.
"روش هشانا" در دو روز نخست ماه عبری تیشری مصادف با ۲۲ و ۲۳ شهریور گرامی داشته می‌شود. یهودیان در سه هفته آغاز سال نو مراسم مختلفی برگزار می‌کنند که روزه بزرگ "یوم کیپور" از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود.
«منکر هولوکاست رفته است»
پیام‌های تبریک منسوب به روحانی انعکاس وسیعی در رسانه‌های غربی داشته است. خبرگزاری آلمان می‌نویسد، روحانی از سیاست‌های دولت اسرائیل به شدت انتقاد می‌کند اما برخلاف محمود احمدی‌نژاد سخنان یهودی‌ستیزانه کمتر بر زبان می‌آورد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم نیز شهریور ۹۲ فرارسیدن سال نو یهودیان را در شبکه اجتماعی توئیتر تبریک گفته بود.
دختر نانسی پلوسی، رئیس فراکسیون دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به تبریک ظریف از او تشکر کرده و نوشته بود: «سال جدید اگر با پایان انکار هولوکاست از سوی ایران همراه بود شیرین‌تر می‌شد.»
ظریف در پاسخ به این توئیت منکر انکار هولوکاست توسط ایران شد و بدون نام بردن از احمدی‌نژاد که بارها کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم را منکر شده بود نوشت: «مردی که گمان می‌شد هولوکاست را انکار می‌کرد حالا رفته است. سال نو مبارک.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر