سه‌شنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۵

اعراب مسلمان در چه سالی به ایران حمله کردند؟

در سال 18 هجری اعراب مسلمان به ایران حمله کردند.

- آیا در جنگ های جلولا  و نهاوند  سپاه ایران در مقابل حمله اعراب مسلمان به ایران مقاومت کردند؟
 

سپاه ایران در جنگ جلولا  از خود مقاومت درخشانی در مقابل حمله اعراب نشان دادند.اعراب مسلمان در جنگ جلولاء به سفاکی و خشونت بسیاری دست زدند،انچنانکه تمام مورخین از آن به نام واقعه هولناک جلولا  یاد کرده اند. 
در جنگ جلولاء صد هزار تن از سپاه ایران کشته شدند و مدت ها اجساد آنها بهروی زمین باقی مانده بود و تعداد فراوانی از زنان و کودکان ایران به اسارت رفتند.این جنگ به ان جهت جلولا  (پوشانیده) نام گرفت که از بس کشته دشت و صحرا را پوشانیده بود که نمودار عظمت و جلال جنگ جلولاء بود. (تاریخ طبری.جلد 5. صفحه1829)
سپاه ایران در جنگ نهاوند  نیز مقاومت بسیاردرخشانی در مقابل حمله اعراب مسلمان نشان دادند.اعراب مسلمان نیز در جنگ نهاوند خشونت بسیار از خود نشان دادند بطوریکه "عروه بن زید"(شاعر عرب) از جنگ نهاوند نیز به عنوان"پیکار هولناک" نام می برد. (اخبار الطوال .صفحه 151-152) 
لشگرایران که گویند 400 هزار نفر بودند در انجا بودند و به شکیبایی و پایداری سوگند یادکرده بودند و اعراب مسلمان از لشگرایران آنقدر کشتند که خدا داند و از اموال و غنیمت ها چندان نصیب اعراب مسلمان گردید که در هیچ کتابی اندازه آن ذکر نشده است. (آفرینش و تاریخ .جلد . 5. صفحه 192)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر