یکشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۹۵

شرح حال سه پناهنده بعد از ورود به ایران

با پناهندگان هنگام  ورود به ایران چگونه رفتار میشود

بعضی از دوستانم که تقاضای پناهندگی در کشورهای اروپایی کرده بودند به دلیل سختی و کمبود امکانات ویا گاهی به دلیل دلتنگی و دوری از خانواده  به ایران برگشتتند.
این روند به خودی خود مشکلات و دشواری های خود را دارد بعد از دادن تقاضای برگشت و یا انصراف از درخواست پناهندگی  حدود سه یا چهار ماه طول میکشد
بعد از اینکه اینکار خود به نوعی ثابت میکند که اکثر هموطنان ما مشکل سیاسی ندارند و فقط برای بهبود زندگی به اروپا مهاجرت میکند پیش زمینه نا مطلوب برای بررسی کنندگان پرونده های مهاجرتی برای ایرانیان به وجود میارد.

اول برای اینکار به سفارت جمهوری اسلامی باید مراجعه کنند تا برگه تردد موقت رو دریافت کنند حال اینکه بعد از ورود مورد بازجویی قرار میگیرند و گاهی اوقات بازداشت میشوند 
 یکی از افرادی که به ایران برگشته بود توسط مامورین بازداشت میشود و بعد از پرسش های فراوان و سوال از دلیل سفر به اروپا ایشان را به  اتاق قاضی کشیک در فرودگاه میبرند و قاضی فرودگاه برای وی جریمه سه میلیون تومانی صادر میکند 
وی در ادامه گفت : به قاضی گفتم من پولی ندارم من را زندان کنید.
قاضی : تو از اروپا آمدی چقدر همراه داری ؟
 --  مبلغ حدودا سیصد هزار تومان
قاضی: بده به من و برو بیرون

دوست من دقیقا در ادامه گفت پول را دادم و امدم بیرون و بدون هیچ مانعی از فرودگاه خارج شدم و حتی یک هزار تومانی 

هم نداشتم که بتوانم ادامه مسیر بدهد یا با خانواده تماس بگیرد که بعد از مدتی فردی به وی کمک میکند و با خانواده اش 

تماس میگیرد و ...

 این فقط یک اتفاق ساده بود ولی پدرام ب. بعد از ورود به ایران بازداشت شد و به مدت هفت ماه خانواده حتی از مکان 

نگهداری خبر نداشتند 

پدرام قبل از سوار شدن به هواپیما به خانواده خبر داده بود که : من دارم سوار میشم  - خوشحالم دارم میام - موبایل رو 

خاموش میکنم 

و هفت ماه بعد با دوندگی فراوان خانواده و وکیل او توانستند با او لحضه ای ملاقات کنند 

جرم او شرکت در مراسم کلیسا و مسیحی شدن بود و توهین به مقدسات و مخدوش کردن گذرنامه خود
ویا نازک افشار، کارمند ایرانی‌الاصل سفارت فرانسه ابتدای اسفند ماه سال گذشته هنگام ورود به ایران، در فرودگاه امام بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود، وی در این مدت دو بار برای بازجویی به مدت چند روز از بند عمومی به بند انفرادی سپاه منتقل و در نهایت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.
این کارمند وزارت خارجه فرانسه برای دیدار مادر مریض احوال خود که پزشکان از درمان وی قطع امید کرده بودند به ایران سفر کرده اما خودش نیز از بیماری خاصی رنج می‌برد و هنگام انتقال به زندان اوین جلوی در اوین دچار تشنج شده، از حال رفته و بر زمین افتاده است. او به دلیل همین بیماری در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد.
این شرح حال کوتاهی بود از افرادی که خود تصمیم به رفتن به ایران میگیرند و حال وضیعت افرادی که حتی پناهندگی آنها رد شده و دولت آنها رو مجبور به بازگشت می کند یا به اصطلاح دیپورت میشوند گاهی بدتر است 
و وقتی از بد روزگار فردی که همراه این افراد سوار هواپیما میشود ایرانی باشد وبرای شما پاپوشی تحصین بر انگیز مانند 

ماجرای یک دیپورت: چه بر سر این زن نوکیش مسیحی آمد درست میکند.


در انتها دعا میکنم در نان عیسی مسیح برای آزادی وطنمان از دست متجاوزان و دعا میکنیم برای همه پناهجویان که برای رهایی از دست ظالمان و ستمکاران دیار و خانواده خود را رها کردند 









هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر